YT
 
 

im. Zbigniewa Herberta w Gorzowie WielkopolskimWojewódzka i Miejska Biblioteka Publiczna

O Bibliotece » Działy WiMBP » Dział Instrukcyjno- Metodyczny » Konferencje i szkolenia

12

MAK+ dla zaawansowanych. Warsztaty dla lubuskich bibliotekarzy

W Wojewódzkiej i Miejskiej Bibliotece Publicznej im. Zbigniewa Herberta w Gorzowie Wielkopolskim 2 i 5 czerwca 2017 roku odbyły się warsztaty dotyczące obsługi systemu bibliotecznego MAK+. System został stworzony i jest rozwijany przez Instytut Książki. W północnej części województwa lubuskiego system biblioteczny MAK+ posiada 19 publicznych bibliotek gminnych co stanowi 66 procent tego typu bibliotek, dwie posiadają inny system, siedem żadnego z czego dwie są na etapie realnego przymierzania się do pozyskania MAK-a+. W programie warsztatów znalazły się zagadnienia dotyczące tworzenia bibliografii, rejestrów wirtualnych, raportów, katalogowania innych rodzajów zbiorów: audiobooków, filmów, artykułów oraz skontrum. Warsztaty prowadził Paweł Suszczewicz, administrator systemu MAK+ z Instytutu Książki. W warsztatach uczestniczyło łącznie 41 pracowników bibliotek, w tym 39 z 27 gminnych placówek bibliotecznych oraz 2 bibliotekarzy z Działu Instrukcyjno-Metodycznego Biblioteki Wojewódzkiej w Gorzowie.


Ważniejsze dane statystyczne bibliotek publicznych województwa lubuskiego (część północna) w 2016 roku

Ostatnia zmiana: 2017-06-02

Mała skrzyneczka o wielkiej mocy - Teatr Kamishibai. Warsztaty dla bibliotekarzy

Papierowy Teatr Kamishibai to wywodząca się z Japonii sztuka głośnego czytania i opowiadania, wykorzystująca kartonowe plansze z obrazkami i tekstem oraz drewnianą skrzynkę, na wzór parawanu z teatrów marionetkowych. Kamishibai łączy dwa elementy, które dzieci uwielbiają: opowieść i obrazy. To jednocześnie teatr i książka, w dodatku pięknie ilustrowana. Dlatego Kamishibai jest doskonałym narzędziem edukacyjnym. Przekonali się o tym uczestnicy warsztatów zorganizowanych 13 grudnia 2016 r. w WiMBP.

Zajęcia poprowadziła Maja Wilczewska, nauczycielka bibliotekarka i certyfikowana biblioterapeutka. W trakcie warsztatów pokazała bibliotekarzom w jaki sposób można wykorzystać Kamishibai w pracy z dziećmi. Można zaproponować głośne czytanie gotowej bajki ćwicząc umiejętność czytania i interpretowania tekstu albo zaprosić dzieci do stworzenia własnej opowieści, przygotowania do niej ilustracji i zaprezentowania jej. Przedstawienia Kamishibai są również świetną formą zabawy w teatr. Uczestnicy wymyślają historię, piszą scenariusz, opowiadają, dodając efekty dźwiękowe, muzyczne czy świetlne.


„MŁODZI w bibliotece, BIBLIOTEKA dla młodych". Szkolenie dla bibliotekarzy

 

Program szkolenia.pdf

Informacja o trenerach.pdf

 

Biblioteka miejscem aktywności młodzieży

 

 

Biblioteka może być przestrzenią przyjazną dla młodych ludzi i inspirującą ich do aktywności. Stanie się tak, jeżeli bibliotekarze otworzą się na ich pomysły i pozwolą współdecydować o tym, jakie działania będą dla nich w bibliotece prowadzone.

Przez cztery dni, od 16 do 19 maja 2016 r., bibliotekarze z WiMBP w Gorzowie Wlkp. oraz bibliotek gminnych i miejsko – gminnych północnej części województwa lubuskiego uczestniczyli w warsztatach mających na celu przygotowanie ich do diagnozowania potrzeb młodzieży, tworzenia dla nich oferty, projektowania działań wspólnie z młodzieżą oraz zaproponowanie młodym z terenu gminy/miasta takich zajęć, które będą dla nich interesujące. Celem szkolenia było pokazanie uczestnikom możliwości stworzenia z biblioteki miejsca, w którym pod dyskretną opieką bibliotekarza, młodzież mogłaby rozwijać swoje pasje i hobby, wyobraźnię i kreatywność, realizować samodzielnie przedsięwzięcia według własnych pomysłów.

Szkolenie„MŁODZI w bibliotece, BIBLIOTEKA dla młodych” zostało zorganizowane w odpowiedzi na potrzeby pracowników bibliotek. Wielu bibliotekarzy przyznaje, że nie wie co młodzi ludzie myślą i czego tak naprawdę oczekują od biblioteki. Często nie potrafią również w skuteczny sposób komunikować się z nastolatkami, zwłaszcza jeżeli muszą pracować z większą grupą. Nie jest im ponadto łatwo balansować pomiędzy szerokimi możliwościami jakie otworzyła przed młodymi ludźmi era multimediów i Internetu a upowszechnianiem czytelnictwa i szeroko rozumianej kultury. Obecnie biblioteka, aby być atrakcyjna dla młodzieży, musi nadążać za rozwojem technologicznym, zachowując jednocześnie tradycyjny charakter przestrzeni wypełnionej książkami, miejsca spotkań, wydarzeń kulturalnych i twórczej aktywności. Jest to duże wyzwanie dla bibliotekarzy, zwłaszcza tych w małych miejscowościach.

W trakcie szkolenia bibliotekarze dowiedzieli się co zrobić, aby biblioteka stała się miejscem przyjaznym i inspirującym dla młodych ludzi. Nauczyli się diagnozować ich potrzeby w partycypacyjny sposób i odpowiadać na te oczekiwania. Poznali również niestandardowe formy pracy z młodzieżą w ramach trzech obszarów tematycznych: nowe technologie, książka oraz kreatywna zabawa. Przeszkolonych zostało 20 bibliotekarzy (15 z bibliotek gminnych płn. części woj. lubuskiego i 5 z WiMBP).

W ramach pierwszego modułu tematycznego „Młodzież – ich potrzeby, ich biblioteka” zrealizowane zostały warsztaty z psychologiem Bogną Sterną rozwijające kompetencje w zakresie komunikowania się z młodzieżą, wsłuchiwania się w ich potrzeby, wzmacniania chęci do działania i reagowania w sytuacjach patowych. Bibliotekarze poznali metody pracy, które będą mogli wykorzystać realizując wspólnie z młodzieżą biblioteczne działania i projekty. W trakcie kolejnych warsztatów zorganizowanych w ramach tego modułu, dowiedzieli się w jaki sposób diagnozować potrzeby młodych ludzi w sposób ich angażujący, atrakcyjny, a zarazem efektywny. Okazało się, że badania nie muszą być wcale nudne. Prowadzone metodami aktywizującymi bardzo angażują uczestników, motywują do samodzielnego działania, budzą ciekawość, a przy tym są wiarygodne i efektywne. Uczestnicy pod kierunkiem Anny Królewicz - Spętany z dużym entuzjazmem wykonywali kolejne zadania z wykorzystaniem poznanych narzędzi animacyjnych, a przy tym świetnie się bawili. W trakcie zajęć powstały m.in. „spacerowniki młodzieżowe” prezentujące to, co w danej miejscowości/gminie wyjątkowe, interesujące i warte pokazania, kolaże nt. „Moja biblioteka”, portrety idealnych bibliotekarzy oraz mapy bibliotecznych zasobów, potrzeb i możliwości.

Drugiego dnia szkolenia uczestnicy przekonali się, że „Nie taki komputer straszny…” i w oparciu o nowe technologie można organizować naprawdę bardzo ciekawe i wartościowe zajęcia dla młodzieży. Trener Tomasz Janiak zaprezentował zasady tworzenia gier RPG z użyciem smartfonów i Internetu na przykładzie nieskomplikowanej gry bibliotecznej własnego autorstwa. Uczestnicy wyposażeni w wiedzę i umiejętności niezbędne do samodzielnego stworzenia prostej gry, z zapałem przystąpili do działania. Efektem ich pracy były całkiem zgrabnie zaprojektowane gry, niektóre o intrygujących tytułach, np. „Zbrodnia w bibliotece”. Na warsztatach zaprezentowane zostały również różne darmowe aplikacje, które można wykorzystać do pracy z młodzieżą.

Trzeci moduł poświęcony był formom aktywizującym młodzież do działań bibliotecznych w oparciu o kreatywność i zabawę. Zaprezentowane zostały różne rodzaje flashmobów (czytelniczy, literacki i biblioteczny) oraz lipduby. m.in. niskobudżetowy promujący Miejską Bibliotekę Publiczną w Radzyniu Podlaskim i profesjonalny zrealizowany przez firmę zewnętrzną dla Galerii Książki w Oświęcimiu. Trenerka dr Magdalena Cyrklaff omówiła etapy i zasady przygotowania flashmobów i lip dubów realizowanych z udziałem młodzieży, zwracając uwagę na to, że wszystkie działania muszą być dobrze przemyślane, a zadania rozdzielone na kilka osób, pomimo że tego rodzaju przedsięwzięcia są w głównej mierze oparte na spontaniczności i autentyczności. W ramach warsztatów uczestnicy poznali również tajniki opracowywania gier bibliotecznych, a zdobytą wiedzę wykorzystali biorąc udział w grze na terenie WiMBP przygotowanej przez trenerkę.

Czwarty, a zarazem ostatni moduł, dotyczył pracy z książką, ale w sposób niekonwencjonalny. Zrealizowane zostały warsztaty z zakresu tworzenia książki artystycznej (praca nad formą pod kierunkiem Moniki Żołędziejewskiej) oraz zajęcia z Mają Wilczewską – Wojczyszyn, która przybliżyła wcale nie taki łatwy „język komiksu” i zasady jego odczytywania oraz zaprezentowała modele pracy z komiksem możliwe do wykorzystania w bibliotece.

Szkolenie zostało zorganizowane w ramach programu dotacyjnego „Szkolenia dla bibliotekarzy 2016” i dofinansowane ze środków Instytutu Książki. W ramach zadania przeszkolonych zostało 20 bibliotekarzy. Zdecydowana większość uczestników uznała nabyte umiejętności za przydatne w pracy i zadeklarowała, że ma nowe pomysły, które chciałaby wykorzystać przygotowując ofertę zajęć dla młodzieży.

 

Oprac. Anna Królewicz – Spętany

 

Dofinansowano ze środków Instytutu Książki

 

„MŁODZI w bibliotece, BIBLIOTEKA dla młodych". Szkolenie dla bibliotekarzy

Ważniejsze dane statystyczne bibliotek publicznych województwa lubuskiego (część północna) w 2015 roku


Konferencja „Łączenie bibliotek. Uwarunkowania prawne i społeczne”

13 stycznia 2016 r. w Wojewódzkiej i Miejskiej Bibliotece Publicznej im. Zbigniewa Herberta odbyła się konferencja „Łączenie bibliotek. Uwarunkowania prawne i społeczne”. Jej celem było przedstawienie zagadnień związanych z łączeniem bibliotek z innymi instytucjami kultury, ocena dotychczasowych poczynań w tym zakresie oraz zapoznanie się ze skalą i skutkami łączenia bibliotek publicznych przede wszystkim w województwie lubuskim.
Otwarcia konferencji dokonał dyrektor WiMBP w Gorzowie Edward Jaworski. O uregulowaniach prawnych łączenia bibliotek, teraźniejszej sytuacji bibliotek, wnioskach i dylematach zaprezentowanych podczas konferencji nt. łączenia bibliotek w Książnicy Pomorskiej (4-5 listopada 2015 r.) mówiła Anna Królewicz-Spętany, kierownik Działu Instrukcyjno-Metodycznego Biblioteki Herberta.

Zabawa jest najprzyjemniejszą i najskuteczniejszą formą nauki. Przekonali się o tym uczestnicy szkolenia dla bibliotekarzy nt. „Książka jako źródło nauki, inspiracji i zabaw z językiem polskim”, które odbyły się 8 czerwca 2015 r. w WiMBP w Gorzowie Wlkp.

Warsztat na bazie „Bajkowych słowników dla dzieci” poprowadziła dr Małgorzata Iwanowicz, autorka kilkudziesięciu książek edukacyjnych, naukowych i artykułów z zakresu ortografii, stylistyki, słownictwa i frazeologii. Autorka od lat zajmuje się metodami kształcenia językowego, zwłaszcza w edukacji dzieci wczesnoszkolnych. W trakcie szkolenia starała się pokazać bibliotekarzom, że zajęcia językowe nie muszą być wcale nudne i monotonne. Poznawanie zawiłości języka polskiego może być dla dzieci przyjemne i satysfakcjonujące, jeżeli rozbudzimy w nich pasję badacza, odkrywcy. Bibliotekarze mieli niepowtarzalną okazję wziąć udział w spotkaniu dr Małgorzaty Iwanowicz z zaproszonymi do biblioteki dziećmi i obserwować jak świetnie się bawią poznając znaczenie słów, zasady pisowni czy nowe związki frazeologiczne. Dr Małgorzata Iwanowicz udowodniła, że można uczyć ortografii i frazeologii wykorzystując dziecięcą wyobraźnię, kreatywność, poczucie humoru i inwencję twórczą. W trakcie szkolenia bibliotekarze poznali wiele form zabaw językowych, które z powodzeniem można wykorzystać w pracy z najmłodszymi czytelnikami, m.in. skojarzenia, zagadki,


Ważniejsze dane statystyczne bibliotek publicznych województwa lubuskiego (część północna) w 2014 roku


Ważniejsze dane statystyczne terenowych bibliotek publicznych województwa lubuskiego (część północna) w 2013 roku


SIŁA KOBIET – integracja i aktywizacja kobiet: szkolenie dla bibliotekarzy w Wojewódzkiej i Miejskiej Bibliotece Publicznej im. Zbigniewa Herberta w Gorzowie Wlkp.

17 i 18 listopada 2014 r. bibliotekarze z WiMBP w Gorzowie Wlkp. oraz bibliotek gminnych i miejsko – gminnych północnej części województwa lubuskiego wzięli udział w szkoleniu SIŁA KOBIET – integracja i aktywizacja kobiet. Szkolenie zostało zorganizowane w ramach programu dotacyjnego „Szkolenie dla bibliotekarzy 2014” i dofinansowane ze środków Instytutu Książki. Jego celem było zdobycie przez bibliotekarzy wiedzy i umiejętności praktycznych umożliwiających realizowanie przedsięwzięć w zakresie wspierania, inspirowania i mobilizowania kobiet do aktywnego życia – samorealizacji i działań na rzecz środowiska lokalnego. Zostało przygotowane w odpowiedzi na potrzeby i oczekiwania pracowników bibliotek w zakresie nabycia nowych kompetencji z uwagi na stale rosnącą liczbę kobiet wymagających wsparcia, pomocy, zmobilizowania do aktywności i zmian, szczególnie w małych miejscowościach. W ramach zadania przeszkolonych zostało 20 bibliotekarzy, w tym 15 z bibliotek gminnych i miejsko-gminnych północnej części województwa lubuskiego oraz 5 z WiMBP w Gorzowie Wlkp.


12