22.07.2011

Lokalna Grupa Działania przy Gminnej Bibliotece Publicznej w Krzeszycach oraz Dyskusyjny Klub Książki na wycieczce „Śladami miejscowych kościołów”

21 lipca 2011 r. Panie z Lokalnej Grupy Działania i z Dyskusyjnego Klubu Książki w Krzeszycach wraz z kierownikiem krzeszyckiej biblioteki panią Jolantą Solińską, wybrały się na wycieczkę zwiedzania terenów tak bliskich miejsca zamieszkania, a jednak nie do końca znanych.

„Śladami miejscowych kościołów” – pod takim hasłem grupka klubowiczek wyruszyła w teren. Zawitały do Kołczyna, miejsca z piękną i bogatą historią, zabytkowym kościołem i nowoczesną biblioteką. Panie odwiedziły skansen pani Renaty Kuświk, a w nim znajdujące się zebrane stare przedmioty i zdjęcia, a także kroniki, które pani Renata prowadzi. Każde z tych przedmiotów ma swoją historię, o której pani Renata tak chętnie opowiada. Kolejnym punktem wycieczki było zwiedzanie Kościoła pw. Stanisława Kostki i przykościelnej dziewiętnastowiecznej dzwonnicy, której historię również panie poznały. Na końcu było pamiątkowe zdjęcie z obecnym księdzem.

Kołczyn ma również bibliotekę, którą może się poszczycić, ponieważ biblioteka przeszła generalny remont i jest teraz na miarę XXI w. dlatego panie były zachwycone nową aranżacją wnętrz i atmosferą jaka w bibliotece panuje. W bibliotece przy kawie i słodkim poczęstunku panie spędziły dłuższą chwilę, gdzie wysłuchały specjalne na tą wizytę przygotowanych materiałów o historii kościołów filialnych, którą przybliżyła bibliotekarka Dorota Gawrońska. Resztę dopowiedziała pani Renata, bo tak naprawdę nikt inny nie zna tylu szczegółów z historii Kołczyna. Nie obyło się bez wspomnień i opowieściach z lat młodości.

Pomimo niepogody, bo w tym dniu strasznie padało, wycieczka udała się znakomicie. Zostaną wrażenia i nowa wiedza, bo są miejsca tak blisko nas, a tak mało o nich wiemy, dlatego pielęgnujmy to co jeszcze mamy i co możemy ciekawego usłyszeć.

Gminna Biblioteka Publiczna w Krzeszycach zaprasza wszystkich chętnych na kolejne wyjazdowe zwiedzanie "Śladami miejscowych kościołów", które zaplanowane jest już na sierpień.

Zapraszamy również miłośników rowerowych wypraw.

Relacja z wyprawy DKK

PODRÓŻE Z BIBLIOTEKĄ

ŚLADAMI MIEJSCOWYCH KOŚCIOŁÓW I CIEKAWYCH MIEJSC”

W dniu 21 lipca 2011 GBP Krzeszyce zorganizowała dla członkiń Dyskusyjnego Klubu Książki  wyjazd  do Kołczyna ph. „Śladami miejscowych kościołów i ciekawych miejsc”. Podczas naszej podróży odwiedziliśmy Panią Renatę Kuświk –miejscową regionalistkę i kronikarza wsi Kołczyn, która od lat zbiera dokumenty i przedmioty historyczne związane z tradycją i kulturą Kołczyna. Podczas odwiedzin nie tylko podziwialiśmy bogatą kolekcję ale dowiedzieliśmy się mnóstwo ciekawych rzeczy o zebranym sprzęcie i jego przeznaczeniu w czasach przedwojennych i krótko powojennych. Pytań zadawałyśmy mnóstwo skąd wzięły się  nazwy i przeznaczenie wielu rzeczy w kolekcji. Pani Renata wykazała się dużą cierpliwością i znajomością rzeczy. Podziękowaliśmy więc jej bardzo za czas poświęcony nam  oraz możliwość poznania zebranych przedmiotów, starych fotografii oraz dokumentów. Dzięki jej  pasji mogliśmy zapoznać się z dawną historią leżącej w naszej gminie miejscowości. Następnie zwiedziliśmy zabytkową dzwonnicę i kościół p. w. Św. Stanisława Kostki, zapoznając się z historią kościoła i dzwonnicy. Następnie  udaliśmy się do biblioteki filialnej w Kołczynie. Pani bibliotekarka Dorota Gawrońska pokazała nam pomieszczenia nowo wyremontowanej biblioteki. Wnętrze biblioteki, jej urządzenie w tym szczególnie kącik dla najmłodszych oraz atmosfera wszystkim przypadła do gustu. Dodać należy, że Biblioteka oprócz Internetu i komputerów posiada piękną kolekcję prac ceramicznych artystki Pani Urszuli Kołodziejczak. Dodatkowo w sali wystawowej prezentowana jest historyczna  wystawa „ Koltschen- Kołczyn-z kart historii”. Wystawa przygotowana z okazji obchodów w 2011 roku jubileuszu 760 lecia wsi Kołczyn. Dzięki wystawie poznaliśmy również historię okolicznych kościołów w Rudnicy, Rudnej, Maszkowie, Studzionce, Łukominie i Krzemowie. Kościoły te są częścią parafii Kołczyńskiej. Dyskutowaliśmy, jak ważna jest pamięć o historii swojej małej ojczyzny. Wycieczka była bardzo udana. Wracałyśmy z niej bogatsze w wiedzę o Kołczynie i okolicznych wioskach. Choć dzień był chłodny, pochmurny oraz deszczowy tego w ogóle nie odczułyśmy, gdyż czas minął bardzo ciekawie a dzień był intensywnie spędzony. Było po prostu ciekawie i miło. Czekamy na następne podróże z DKK po naszej MAŁEJ OJCZYŹNIE