Grabowska Bożena: Paradyż i raj utracony

 

 

 

 

 

 

 

Grabowska Bożena: Paradyż i raj utracony. – Gorzów Wlkp. : Sonar, 2010. – 156 s., il. (gł. kolor.), 24 cm.

 

Spis treści:

WSTĘP

ROZDZIAŁ I. OPIS ŹRÓDEŁ I OPRACOWAŃ
ROZDZIAŁ II. STRUKTURA  WŁASNOŚCIOWA  DÓBR   CYSTERSKICH   W ZACHODNIEJ WIELKOPOLSKI:

Wprowadzenie.
Opactwo w Paradyzu.
Opactwo w Bledzewie.
ROZDZIAŁ III. DZIAŁALNOŚĆ DWU WYBITNYCH OPATÓW WXVIII WIEKU

30 Obchody Jubileuszu 600-lecia powstania zakonu cysterskiego.

Działalność opata Józefa Michała Gorczyńskiego (1722-1747).

Działalność opata Michała Józefa Loki (1756 – 1762).
ROZDZIAŁ IV. ARCHITEKTURA ŚWIĄTYŃ I KLASZTORÓW
Przebudowa kościoła i rozbudowa klasztoru w Paradyzu przez arch. Karola Marcina Frantza z Rydzyny (1739-1750).
Budowa    sanktuarium    w    Rokitnie    –    dzieło    arch.    Karola    Marcina Frantza (1746-1762).
Klasztor w Bledzewie.
Kościoły w dobrach cysterskich.
Dwory i budynki gospodarcze.
ROZDZIAŁ V. OŁTARZE I INNE SPRZĘTY LITURGICZNE
Ołtarz główny w Paradyżu – dzieło warsztatu rodzinnego Johanna Caspara,
Johanna Wilhelma i Christopha Hennevoglów z Neuzelle (1739).
Ołtarz główny w Rokitnie – dzieło Chrystiana Grunewalda z Legnicy (1748).
Ołtarze i inne sprzęty w świątyniach cysterskich.
Zagadnienie rzeźby figuralnej i snycerskiej ornamentyki.
ROZDZIAŁ VI. OBRAZY OŁTARZOWE I POLICHROMIE ŚCIENNE
Feliks Anton Scheffler z Wrocławia i jego dzieło w Paradyżu.
Florian Wunsch, cysters z Bledzewa.
Polichromia w Rokitnie i jej domniemany autor Georg Wilhelm Neunhertz.
Malarstwo historyczne i portretowe.
ROZDZIAŁ VII. TREŚCI IDEOWE MALARSTWA I RZEŹBY W ŚWIĄTYNIACH CYSTERSKICH
ROZDZIAŁ VIII. RELACJE ZE SZTUKĄ ŚLĄSKA I WIELKOPOLSKI

Wpływ dzieł na sztukę regionu.
ZAKOŃCZENIE
WYKAZ ŹRÓDEŁ I BIBLIOGRAFIA
ANEKS
WYKAZ ILUSTRACJI