Chodź, przeczytam ci bajkę

Od października 2014 r. do maja 2015 r. w Bibliotece Plastusia realizowana była II  edycja programu autorskiego Marty Adamskiej Szkoły Podstawowej nr 20. W trakcie spotkań uczniowie klas pierwszych poznawali czołowych bajkopisarzy, najbardziej popularne bajki i morały z nich płynące. Po zakończeniu zajęć dzieci, a zarazem czytelnicy Biblioteki Plastusia, mieli możliwość wypożyczenia książek i realizowania celu spotkań, którym jest rozwinięcie w  uczniach chęci do  czytania książek. Zaproszeni przedstawiciele różnych zawodów nie tylko czytali zaproponowane bajki, lecz także przekonywali, że czytanie jest ważną częścią życia, która pozwala się rozwijać. Według założeń programu, po zakończeniu czytania bajki uczniowie mogli zadawać jeszcze pytania zaproszonemu gościowi. Na pierwszych zajęciach 17 października 2014 r. o swojej pracy opowiadała przedstawicielka zawodu: bibliotekarz – Jolanta Karaśkiewicz z tutejszej placówki. Przedstawiła również postać najwybitniejszego bajkopisarza – Hansa Christiana Andersena i  przeczytała bajkę „Brzydkie kaczątko”. Uczestnicy rozwiązywali quiz z bardzo szczegółowymi pytaniami dotyczącymi historii kaczątka. 28 listopada 2014 r. Marta Adamska opowiedziała o  kulisach pracy bankowca. Dzieci pytały czym są konta osobiste, lokaty, karty debetowe i kredytowe. Uczniowie z  zainteresowaniem wysłuchali opowieści Jacoba i  Wilhelma Grimm „Kopciuszek”. Zadaniem dodatkowym było wymyślenie alternatywnego zakończenia bajki o  Kopciuszku i  dopowiedzenie: „co by było, gdyby…”. Gościem na spotkaniach z bajkami 20 marca i 8  maja 2015 r. była gorzowska aktorka Bożena Pomykała-Kukorowska. Dzieci zadawały jej wiele pytań dotyczących pracy aktora, przygotowań do występu, przebiegu przedstawienia teatralnego. Następnie wysłuchały bajki Janiny Porazińskiej „Szewczyk Dratewka”. Podczas kończących cykl, majowych zajęć Bożena Pomykała-Kukorowska zaprezentowała teatralną wersję „Szewczyka Dratewki” wg  Marii Kownackiej. Aktorka zwracała uwagę na dykcję, ekspresję, ruch sceniczny i tym starała się pobudzić dziecięcą wyobraźnię. W trakcie spotkania uczestnicy bawili się wykonując typowe aktorskie ćwiczenia. Na zakończenie dzieci rozwiązywały zadania dotyczące znajomości tekstu omawianej bajki.

Jolanta Karaśkiewicz