Podsumowanie przedsięwzięcia szkoleniowego - Projektowanie uniwersalne kultury
Realizacja przedsięwzięcia szkoleniowego w ramach Zadania 1 projektu „Projektowanie uniwersalne kultury – dostępność instytucji kultury”, który finansowany jest z ze środków Unii Europejskiej w ramach działania 3.3 „Systemowa Poprawa Dostępności” Priorytetu III „Dostępność i Usługi dla Osób z Niepełnosprawnościami” Programu Fundusze Europejskie dla Rozwoju Społecznego 2021-2027 umożliwiła osiągnięcie zakładanego celu, którym była poprawa dostępności gorzowskiej Biblioteki w projektowaniu i realizacji oferty kulturalnej oraz otwarcie na współpracę z osobami z niepełnosprawnościami i osobami starszymi.
Udział w przedsięwzięciu otworzył pracowników Biblioteki na świat osób ze szczególnymi potrzebami, dał im szansę na poznanie różnych rodzajów niepełnosprawności oraz zwiększył ich wrażliwość na indywidualne potrzeby wynikające z rodzaju niepełnosprawności.
Udział w szkoleniach umożliwił opracowanie Autodiagnozy dostępności, dzięki której zidentyfikowane zostały mocne strony, obszary do poprawy oraz problemy i zagrożenia w zakresie dostępności oferty kulturalnej dla osób ze szczególnymi potrzebami. Opracowana została Strategia wdrażania dostępności, która zawiera m.in. plan wdrażania i rozwijania dostępności w ujęciu krótko- oraz długoterminowym.
Działania szkoleniowe zaowocowały powołaniem w instytucji Zespołu do spraw dostępności. Dzięki aktywnemu udziałowi szkoleniach oraz w przygotowaniu Autodiagnozy i Strategii wdrażania dostępności, członkowie Zespołu nabyli niezbędne kompetencje, aby wdrażać i rozwijać dostępność w instytucji.
W realizację przedsięwzięcia szkoleniowego zaangażowanych było łącznie 15 pracowników Biblioteki.
W szkoleniu wprowadzającym, wizycie studyjnej oraz szkoleniu podsumowującym wzięła udział koordynatorka dostępności.
W stacjonarnym szkoleniu dla zespołu IK, w siedzibie instytucji, wzięło udział 15 pracowników:
- dyrektor instytucji,
- koordynatorka dostępności,
- 1 pracownik Informatorium, które jest miejscem pierwszego kontaktu, punktem informacji i miejscem zapisu do Biblioteki,
- 2 pracowników Ośrodka Integracji i Aktywności, który prowadzi działalność na rzecz osób ze szczególnymi potrzebami (jedna z osób należy również do grupy „Media” zajmującej się promocją wydarzeń),
- 1 pracownik Pracowni Plastycznej zajmujący się m.in. tworzeniem treści promujących w formie graficznej oraz organizacją wystaw,
- 6 pracowników Działu Udostępniania Zbiorów (2 pracowników Wypożyczalni Naukowej, 2 pracowników Wypożyczalni Głównej, 2 pracowników Zespołu Czytelń i Magazynów), którzy zajmują się m.in. edukacją kulturalną oraz organizacją wydarzeń kulturalnych,
- 1 pracownik Działu Zbiorów Regionalnych należący do grupy „Media” zajmującej się promocją wydarzeń,
- 2 pracowników Działu Administracyjno-Gospodarczego.
Po zakończeniu szkolenia stacjonarnego w siedzibie instytucji powołany został zarządzeniem dyrektora Zespół do spraw dostępności liczący 9 osób. Wszyscy członkowie powołanego Zespołu do spraw dostępności brali udział w tutoringu oraz tworzyli autodiagnozę oraz strategię wdrażania dostępności. Do Zespołu do spraw dostępności należą:
- dyrektor instytucji,
- koordynatorka dostępności,
- 2 pracowników Ośrodka Integracji i Aktywności,
- 1 pracownik Informatorium,
- 1 pracownik Pracowni Plastycznej,
- 1 pracownik Działu Udostępniania Zbiorów (Wypożyczalnia Naukowa),
- 2 pracowników Działu Administracyjno-Gospodarczego.

