NÜTTGENS Theodor

Twórca monumentalnego malarstwa religijnego, urodził się 5.09.1875 r. w Akwizgranie (Aachen). Pochodził z rodziny malarzy, w której kultywowano tradycje katolickie. Na terenie Nadrenii Północnej-Westfalii osiedliła się cała rodzina Nüttgens. Jego młodszy brat Heinrich również był malarzem kościelnym. Theodor w latach 1898-1902 odbył studia w Akademii Sztuki w Düsseldorfie.  
   
   
   
Następnie wiele podróżował, bywał m.in. na Śląsku, Pomorzu i Brandenburgii, gdzie realizował zlecenia kościelne. Na stałe osiadł w Berlinie. Od roku 1946 był członkiem berlińskiego Związku Artystów Sztuk Plastycznych (Berufsverband Bildender Künstler). Zajmował się również malarstwem ołtarzowym i tablicowym, tworząc kompozycje religijne.  
Leksykografowie niemieccy w swoich wiadomościach biograficznych Nüttgensa podają informacje o różnych jego realizacjach (dotyczy polichromii) głównie w kościołach katolickich m.in.: w Gorzowie Wlkp. (Landsberg a. W.), Witoszynie Dolnym na Śląsku (Niederhartmannsdorf in Schlesien), Słupsku (?) (Stolp in Pommern), Berlinie-Spandau (kościół pw. Najświętszej Marii Panny), Berlinie-Moabit (kościół pw. św. Wawrzyńca), Düsseldorfie (kościół Maksa / Maxkirche), w kościele Zbawiciela w Akwizgranie, Nowomiejskim kościele w Heiligenstadt, w kościele Św. Trójcy w Dortmundzie i kościele św. Bernarda we Frankfurcie nad Menem. W tym spisie figurują także obrazy: tryptyk Ukrzyżowanie w kościele św. Agnieszki w Magdeburgu i obraz ołtarzowy w kościele św. Karola w Berlinie – Grunewald. Należy dodać jeszcze dwa obrazy w tym tablicowy Pietà wykonany dla kościoła pw. Św. Krzyża w Gorzowie Wlkp. (obecnie zaginiony) oraz obraz ołtarzowy dla kaplicy św. Feliksa (dawniej św. Anny) w Głogowie. Obok wymienionych miejsc i prac do interesujących jego realizacji wykonanych po śmierci berlińskiego prof. Stummela należą również wykonane w 1921 roku malowidła w prawej bocznej nawie bazyliki Różańcowej w Berlinie-Steglitz.  
Malowidła ścienne dla kościoła pw. Św. Krzyża wybudowanego w latach 1905-1907 były ufundowane przez gminę katolicką w Landsbergu. Dekoracja malarska figuralna i geometryczna została zrealizowana przez Theodora Nüttgensa w 1919 roku. Polichromia figuralna zdobi ściany prezbiterium, transeptu i empory organowej. Na sklepieniu absydy prezbiterium i jej ściany znajdują się: 1. Dobry Pasterz; 2. Rząd postaci świętych z atrybutami: św. Bonifacy – Winfryd; św. Agnieszka; św. Piotr; św. Andrzej; św. Helena (cesarzowa); św. Alojzy Gonzaga. 3. Ukrzyżowanie (zach. ściana prezbiterium). Polichromie na ścianach transeptu przedstawiają następujące sceny: 1. Ofiarowanie w świątyni (pn. ściana transeptu od wsch.); 2. Odpoczynek w czasie ucieczki do Egiptu (pn. ściana od zach.); 4. Maria Magdalena namaszcza nogi Jezusa (zach. ściana transeptu); 5. Powrót syna marnotrawnego (wsch. ściana transeptu). Na ścianie empory organowej przedstawiono dwie grupowe sceny z teatralnie ustawionymi postaciami papieża Grzegorza I Wielkiego z muzykującymi aniołami i świętej Cecylii z aniołami.  
Dokładna data śmierci Theodora Nüttgensa nie jest znana. W źródłach pojawiają się nie do końca wiarygodne informacje.