13.03.2024
Ważniejsze dane statystyczne lubuskich...
Przedstawiamy wybrane dane statystyczne za 2023 rok opracowane na podstawie sprawozdawczości statystycznej przekazywanej przez poszczególne ...
Biblioteka miejscem aktywności młodzieży
Biblioteka może być przestrzenią przyjazną dla młodych ludzi i inspirującą ich do aktywności. Stanie się tak, jeżeli bibliotekarze otworzą się na ich pomysły i pozwolą współdecydować o tym, jakie działania będą dla nich w bibliotece prowadzone.
Przez cztery dni, od 16 do 19 maja 2016 r., bibliotekarze z WiMBP w Gorzowie Wlkp. oraz bibliotek gminnych i miejsko – gminnych północnej części województwa lubuskiego uczestniczyli w warsztatach mających na celu przygotowanie ich do diagnozowania potrzeb młodzieży, tworzenia dla nich oferty, projektowania działań wspólnie z młodzieżą oraz zaproponowanie młodym z terenu gminy/miasta takich zajęć, które będą dla nich interesujące. Celem szkolenia było pokazanie uczestnikom możliwości stworzenia z biblioteki miejsca, w którym pod dyskretną opieką bibliotekarza, młodzież mogłaby rozwijać swoje pasje i hobby, wyobraźnię i kreatywność, realizować samodzielnie przedsięwzięcia według własnych pomysłów.
Szkolenie„MŁODZI w bibliotece, BIBLIOTEKA dla młodych” zostało zorganizowane w odpowiedzi na potrzeby pracowników bibliotek. Wielu bibliotekarzy przyznaje, że nie wie co młodzi ludzie myślą i czego tak naprawdę oczekują od biblioteki. Często nie potrafią również w skuteczny sposób komunikować się z nastolatkami, zwłaszcza jeżeli muszą pracować z większą grupą. Nie jest im ponadto łatwo balansować pomiędzy szerokimi możliwościami jakie otworzyła przed młodymi ludźmi era multimediów i Internetu a upowszechnianiem czytelnictwa i szeroko rozumianej kultury. Obecnie biblioteka, aby być atrakcyjna dla młodzieży, musi nadążać za rozwojem technologicznym, zachowując jednocześnie tradycyjny charakter przestrzeni wypełnionej książkami, miejsca spotkań, wydarzeń kulturalnych i twórczej aktywności. Jest to duże wyzwanie dla bibliotekarzy, zwłaszcza tych w małych miejscowościach.
W trakcie szkolenia bibliotekarze dowiedzieli się co zrobić, aby biblioteka stała się miejscem przyjaznym i inspirującym dla młodych ludzi. Nauczyli się diagnozować ich potrzeby w partycypacyjny sposób i odpowiadać na te oczekiwania. Poznali również niestandardowe formy pracy z młodzieżą w ramach trzech obszarów tematycznych: nowe technologie, książka oraz kreatywna zabawa. Przeszkolonych zostało 20 bibliotekarzy (15 z bibliotek gminnych płn. części woj. lubuskiego i 5 z WiMBP).
W ramach pierwszego modułu tematycznego „Młodzież – ich potrzeby, ich biblioteka” zrealizowane zostały warsztaty z psychologiem Bogną Sterną rozwijające kompetencje w zakresie komunikowania się z młodzieżą, wsłuchiwania się w ich potrzeby, wzmacniania chęci do działania i reagowania w sytuacjach patowych. Bibliotekarze poznali metody pracy, które będą mogli wykorzystać realizując wspólnie z młodzieżą biblioteczne działania i projekty. W trakcie kolejnych warsztatów zorganizowanych w ramach tego modułu, dowiedzieli się w jaki sposób diagnozować potrzeby młodych ludzi w sposób ich angażujący, atrakcyjny, a zarazem efektywny. Okazało się, że badania nie muszą być wcale nudne. Prowadzone metodami aktywizującymi bardzo angażują uczestników, motywują do samodzielnego działania, budzą ciekawość, a przy tym są wiarygodne i efektywne. Uczestnicy pod kierunkiem Anny Królewicz – Spętany z dużym entuzjazmem wykonywali kolejne zadania z wykorzystaniem poznanych narzędzi animacyjnych, a przy tym świetnie się bawili. W trakcie zajęć powstały m.in. „spacerowniki młodzieżowe” prezentujące to, co w danej miejscowości/gminie wyjątkowe, interesujące i warte pokazania, kolaże nt. „Moja biblioteka”, portrety idealnych bibliotekarzy oraz mapy bibliotecznych zasobów, potrzeb i możliwości.
Drugiego dnia szkolenia uczestnicy przekonali się, że „Nie taki komputer straszny…” i w oparciu o nowe technologie można organizować naprawdę bardzo ciekawe i wartościowe zajęcia dla młodzieży. Trener Tomasz Janiak zaprezentował zasady tworzenia gier RPG z użyciem smartfonów i Internetu na przykładzie nieskomplikowanej gry bibliotecznej własnego autorstwa. Uczestnicy wyposażeni w wiedzę i umiejętności niezbędne do samodzielnego stworzenia prostej gry, z zapałem przystąpili do działania. Efektem ich pracy były całkiem zgrabnie zaprojektowane gry, niektóre o intrygujących tytułach, np. „Zbrodnia w bibliotece”. Na warsztatach zaprezentowane zostały również różne darmowe aplikacje, które można wykorzystać do pracy z młodzieżą.
Trzeci moduł poświęcony był formom aktywizującym młodzież do działań bibliotecznych w oparciu o kreatywność i zabawę. Zaprezentowane zostały różne rodzaje flashmobów (czytelniczy, literacki i biblioteczny) oraz lipduby. m.in. niskobudżetowy promujący Miejską Bibliotekę Publiczną w Radzyniu Podlaskim i profesjonalny zrealizowany przez firmę zewnętrzną dla Galerii Książki w Oświęcimiu. Trenerka dr Magdalena Cyrklaff omówiła etapy i zasady przygotowania flashmobów i lip dubów realizowanych z udziałem młodzieży, zwracając uwagę na to, że wszystkie działania muszą być dobrze przemyślane, a zadania rozdzielone na kilka osób, pomimo że tego rodzaju przedsięwzięcia są w głównej mierze oparte na spontaniczności i autentyczności. W ramach warsztatów uczestnicy poznali również tajniki opracowywania gier bibliotecznych, a zdobytą wiedzę wykorzystali biorąc udział w grze na terenie WiMBP przygotowanej przez trenerkę.
Czwarty, a zarazem ostatni moduł, dotyczył pracy z książką, ale w sposób niekonwencjonalny. Zrealizowane zostały warsztaty z zakresu tworzenia książki artystycznej (praca nad formą pod kierunkiem Moniki Żołędziejewskiej) oraz zajęcia z Mają Wilczewską – Wojczyszyn, która przybliżyła wcale nie taki łatwy „język komiksu” i zasady jego odczytywania oraz zaprezentowała modele pracy z komiksem możliwe do wykorzystania w bibliotece.
Szkolenie zostało zorganizowane w ramach programu dotacyjnego „Szkolenia dla bibliotekarzy 2016” i dofinansowane ze środków Instytutu Książki. W ramach zadania przeszkolonych zostało 20 bibliotekarzy. Zdecydowana większość uczestników uznała nabyte umiejętności za przydatne w pracy i zadeklarowała, że ma nowe pomysły, które chciałaby wykorzystać przygotowując ofertę zajęć dla młodzieży.
Oprac. Anna Królewicz – Spętany
Dofinansowano ze środków Instytutu Książki