Gry i zabawy w bibliotece z elementami programowania – szkolenie dla bibliotekarzy

Gry i zabawy w bibliotece z elementami programowania - szkolenie dla bibliotekarzy

Programowanie jest w dzisiejszych czasach jedną z umiejętności o zasadniczym znaczeniu. Rozwija potencjał człowieka, zdolność radzenia sobie w życiu. Uczy samodzielności, zaradności, logicznego i analitycznego myślenia oraz szukania optymalnych rozwiązań. Pomaga rozwinąć kreatywność. Jak wprowadzać dzieci w świat programowania lubuskie bibliotekarki uczyły się podczas szkolenia „Gry i zabawy w bibliotece z elementami programowania”, które odbyło się w Wojewódzkiej i Miejskiej Bibliotece Publicznej im. Zbigniewa Herberta w Gorzowie Wielkopolskim 21 marca 2019 roku. Jego celem było tworzenie gier i zabaw edukacyjnych, które wprowadzą dzieci, przede wszystkim w wieku 6 – 9 lat, w świat programowania bez użycia komputera. Zajęcia prowadziła Monika Markowska z gorzowskiej Biblioteki Pedagogicznej WOM. W przystępny sposób przedstawiła czym jest programowanie, gdzie można znaleźć materiały na ten temat, w jaki prosty sposób można samodzielnie je wykonać do wykorzystania podczas ćwiczeń. Zauważyła, że programowanie jest w obecnym świecie trzecim językiem, po ojczystym i obcym. Uświadomiła, że programowanie to pisanie instrukcji. Podczas kilku warsztatów uczestniczki pracowały w grupach, wykonywały ćwiczenia, żywo dyskutowały nad koncepcją programowania, wymieniały uwagi, dzieliły się swoimi pomysłami. Dowiedziały się jak można skupić uwagę dzieci w kwestii programowania poprzez zajęcia z wycinankami i kolorowankami. Zmagania podczas ćwiczenia „wyścig żółwia” wyzwoliły wśród nich pozytywną energię rywalizacji. Prowadząca pokazała w jaki sposób zmotywować dzieci, jak również starszych, do pobudzenia myślenia podczas ćwiczenia „odliczanie do czterech”. Zabawa z kolorowymi piłeczkami służyła do układania kodów, jednocześnie pozwalała na debugowanie – poprawianie i usuwanie błędów. Zaznaczyła, że przy okazji tych działań ważne jest wprowadzanie nomenklatury informatycznej dla dzieci. Trenerka wykazała czym są algorytmy, pokazała jak tworzy się je proste, odpowiednie dla dzieci, ich wieku. Formy te mogą zachęcać dzieci do przychodzenia do biblioteki. Wyjaśniła też czym jest w programowaniu pojęcie pętla: liczbowa – numeracyjna, nieskończona – powtarzana, warunkowa i jak w sposób zabawowy przekazać je dzieciom. Zachęcała do korzystania z Internetu, gdzie można znaleźć dużo inspiracji i scenariuszy do nauki programowania. Każda z uczestniczek szkolenia miała szansę na przetestowanie Bee-Bota, robota dla małych dzieci w kształcie chodzącej pszczółki, poruszającej się wcześniej zaplanowaną trasą. Pszczółka jest idealną zabawką do doskonalenia logicznego myślenia, jednocześnie w sposób zabawowy wprowadzeniem do programowania. Uczestniczki wysoko oceniły wartość merytoryczną szkolenia i jego organizację. Zapewniały, że wykorzystają przedstawione ćwiczenia i już miały pomysły jak będą je realizować w swoich bibliotekach. W szkoleniu uczestniczyło 16 bibliotekarek z gmin Bogdaniec, Cybinka, Drezdenko, Krzeszyce, Lubniewice, Słubice, Strzelce Krajeńskie, Sulęcin, Zwierzyn oraz z Biblioteki Wojewódzkiej w Gorzowie. Szkolenie zorganizował Dział Instrukcyjno-Metodyczny WiMBP im. Z. Herberta w Gorzowie Wielkopolskim.

W. Żurawski